In 2015 heb ik de Rhythmicals ® Coördinatie Kaarten gemaakt, waarbij ik al mijn opgedane kennis van opleidingen, leservaringen en het lezen van boeken heb samengevoegd in speelse en uitdagende coördinatieoefeningen. De kaarten zijn voor iedereen geschikt, ook buiten het muziekonderwijs.
Om mensen met dyslexie, beelddenkers en andere coördinatieproblemen te helpen heb ik nog andere materialen ontwikkeld die de bestaande dominantie patronen doorbreken en de samenwerking tussen de hersenhelften gelijkwaardig stimuleert:
* het Schuifbord en
* Oefeningen op het Schuifbord als voorbereiding voor het werken op het Meskerbord.
Dit bord is een ontwikkeling van Professor Pierre Mesker, 1905 - 1985. Hij studeerde medicijnen, was arts, hoogleraar Psychiatrie in Utrecht en werkte later als neuroloog-psychiater in Maastricht. Hij deed o.a onderzoek bij kinderen met lees en schrijfproblemen en ontwikkelde het verticale BHL, deze afkorting betekend r Bord voor Handmotorische Lateralisatie, beter bekend als het Meskerbord.
De Coördinatie oefeningen zijn goed:
* als je een muziekinstrument speelt,
* voor een goede concentratie
* als je sport
* als je leest, schrijft, rekent
* dingen moet onthouden: je geheugen
* als je spreekt
Alle materialen zijn geschikt voor:
* het Onderwijs
* Muziekonderwijs
* Muziektherapie
* Fysiotherapie
* Kinesitherapie
* Ergotherapie
* Meskertherapie
* Logopedie
* geheugen en concentratie training