Nieuws


Indeling zangstemmen - dinsdag 10 maart 2020

We delen zangstemmen in naar het bereik, dit is het aantal tonen wat je kunt zingen: dus van je laagste tot je hoogste noot.
Dit bereik wordt bepaald door de lengte van de stembanden en is voor iedereen verschillend en kan worden vergroot door zangtraining, maar je blijft afhankelijk van de lengte van je stembanden.
Het gemiddelde bereik is twee-en-een-half octaaf. Een octaaf is simpel gezegd acht noten oftewel 12 halve afstanden.
Dus het gemiddelde bereik van de mens is ongeveer 24 tot 30 noten.

Er zijn vocalisten met een uitzonderlijk groot stembereik, zoals Dimasj Qudajbergen(6 octaven, D2 tot D8), Mike Patton (4 octaven, Eb1 tot E5), Whitney Houston ( 3 octaven), Mariah Carey (4 octaven), Minnie Riperton (4 octaven), Larisa Dolina (3 octaven), Ivan Rebroff (4½ octaven), Ella Fitzgerald (3 octaven), Freddie Mercury (4 octaven), Rob Halford (3 octaven), Maynard James Keenan (3 octaven), Bruce Dickinson (3 octaven) en Chris Cornell (3 octaven).

Mannen hebben langere stembanden en zingen daarom lagere tonen. Vrouwen hebben kortere stembanden en zingen hogere tonen.


Standaard indeling mannen en vrouwenstemmen, deze indeling wordt meestal gebruikt bij koren:

Sopraan (hoge vrouwenstem), alt (lage vrouwenstem, tenor (hoge mannenstem) en bas (lage mannenstem). Dit is een grove indeling en in de meeste koren zijn dit de meest voorkomende stemsoorten.

Vroeger werden er in kerken geen vrouwenstemmen gebruikt, want dit was verboden.

Alle partijen werden door jongens en mannen gezongen. De hoge stem werd vroeger soms behouden door jongens voor de puberteit (zelfs vaak op 5-jarige leeftijd) te castreren om zo te voorkomen dat de investering in tijd en geld die in de opleiding van de jongens was gestoken, verloren ging met de stemmutatie. Het waren vaak jongens uit arme gezinnen. Dit castreren gebeurde omdat jongens in de puberteit de "baard in de keel” krijgen en dan kunnen ze niet meer hoog zingen, stemmutatie noem je dat. Carlo Broschi (Farinelli was zijn artiestennaam) was een beroemd castraat. (1705-1782). Hij kon niet alleen goed zingen, maar hij speelde ook toetsinstrumenten.

Er werd dit over hem geschreven: Farinelli had een doordringende, volle, rijke, heldere en goedgemoduleerde sopraanstem en had toen een bereik van A onder midden C tot D drie octaven boven midden C. ... Zijn intonatie was zuiver, zijn ademcontrole buitengewoon en hij had een zeer behendige keel, zodat hij snel en met het grootste gemak en zekerheid de breedste intervallen uitvoerde./span>

 

Bij een verdere indeling van stemsoorten krijgen we:

Sopraan, Mezzo-Sopraan, Alt, Tenor, Bariton en Bas.

Rollen die Solisten in een Opera of Liederen hebben, moeten aan meer klassificaties voldoen  dan alleen het bereik. Zo heeft elke rol zijn eigen specifieke kenmerken. De rol van "Papageno” is een totaal andere dan bv "de Koningin van de Nacht” in "die Zauberflöte” . Om deze rol te kunnen uitvoeren heeft men specifieke zangtalenten nodig. De ene persoon zingt met een andere timbre, sterkte, kan snellere versieringen maken dan een andere persoon, zo heeft men oa luchtige en dramatische stemmen. Zo zoekt men bij de rol de juiste persoon.

Daarom worden de hoofdstemmen voor solisten nog verder onderverdeeld in:

Afbeelding invoegen

Een aantal voorbeelden:

Soprano Lieggiero: Lakmé " De klokjes aria " uit de gelijknamige opera van Leo Délibes:

Een bekende Soprano Lieggiero is de Franse sopraan Maddy Mespé

Coloratuursopraan: " Koningin der Nacht " in Mozarts " Die Zauberflöte " wordt bijvoorbeeld gezongen door Dania Damrau

Castraat: Farinelli

Contratenor of countertenor: " Umbra mai fu " uit Händels opera " Serse " door Philippe Jaroussky. 

Haute-contre: Gilles Vandepuits

Basso Profundo: Vladimir Miller

·  

   Verder kennen we nog de: 

           Soubrette: Een sopraan met die zangstem speelt vaak grappige of ondeugende rollen.

·      Lyrische coloratuur: Deze zangstem haalt zeer hoge tonen met een lichte acrobatische stem.

·        Dramatische coloratuur: Een acrobatische zangstem met krachtige dramatische kwaliteiten.

     Volle lyrische sopraan: Een zoete en gracieuze zangstem die op een soubrette lijkt maar een sterker hoog register heeft.

 

·        Spinto-sopraan: Een volle lyrische sopraanstem die dikwijls gezien wordt als een lichtere vorm van de dramatische sopraan.

·        Dramatische sopraan: Deze sopraan heeft een krachtige en rijke stem die vol emotie zit.

·        Wagner-sopraan: Deze zangstem munt uit in dramatiek en speelt vaak een mythische heldin.

    Lyrische bariton: voor enthousiaste rollen.

·        Kavaliersbariton: duidt ook op een bepaalde rol.

·        Verdi-bariton: zeer geschikt om muziek van Verdi te vertolken.

·        Heldenbariton: bepaalde rol.

     Tenor buffo: voor een komische rol.

·        Tenore di forza: kracht-tenor of heldentenor voor bijpassende rollen.

·        Tenore lirico: lyrische tenor met veel enthousiasme.

·        Tenore spinto: bijvoorbeeld Cavaradossi in Tosca van Giacomo Puccini.

 

 

 

 

 



Terug naar de vorige pagina >

UA-40729295-1